poradenská linka dTest 299 149 009 předplatné časopisu dTest

Stravujete-li se správně, doplňky s kolagenem můžete nechat plavat

29.10.2020

Organismus použije kolagen z doplňků stravy stejně jako každý jiný, ale nemusí to být k posílení kloubů. Při vyváženém jídelníčku a optimálním složení stravy nepotřebujete doplňky. Neexistují přesvědčivé vědecké důkazy o jejich prospěšnosti.

Výrobci doplňků stravy obsahujících kolagen slibují hladší pokožku, lesklejší vlasy, silnější nehty, zdravější klouby nebo více svalové hmoty. Kolagen je propagován jako prostředek proti stárnutí, který podporuje krásu a fyzický výkon. Nutrition Business Journal předvídá, že letošní prodej kolagenových doplňků v USA dosáhne 298 milionů dolarů, tedy čtyřikrát více než před pěti lety. Nově se kolagen přidává jako ingredience do funkčních potravin. Obsahují ho energetické tyčinky, ovesné vločky, smoothies nebo popcorn.

Kolagen je druh bílkoviny. Tvoří kůži, šlachy, vazy, kosti či chrupavku. Samotné slovo kolagen pochází z řeckého slova kolla, které znamená lepidlo. Když tělo vytváří více kolagenu, má zdravější a silnější pojivovou tkáň, která pak lépe chrání klouby. Nedostatek je nejpatrnější na pleti. Produkce kolagenu s věkem slábne a nadměrné vystavování ultrafialovým paprskům urychluje jeho úbytek. U osob se světlejší pokožkou začíná být rozpad kolagenu poznat zvýšenou tvorbou vrásek a ochabnutím kůže kolem 50. roku života, ale u některých lidí s tmavší pletí, kteří mají vyšší přirozenou ochranu proti slunečnímu záření, k tomu může dojít i o deset let později.

Všechny proteiny jsou tvořeny aminokyselinami. Konzumované proteiny organismus rozkládá a používá k výrobě jiných bílkovin. Na tvorbě kolagenu se nejvíce podílejí glycin, prolin a hydroxyprolin. Přírodní kolagen se vyskytuje v živočišných potravinách, ale lidský organismus si jej dokáže vyrobit sám i bez konzumace masa, mléčných výrobků nebo vajec. Například luštěniny, sója či quinoa dodají všechny potřebné esenciální aminokyseliny. Pomáhají také vitamin C, zinek a měď. Vitamin C získáte například z citrusů, paprik či brokolice, měď a zinek z ořechů, celozrnných produktů a semen.

Tělu je jedno, zda mu dodáte bílkoviny konzumací masa nebo užíváním kolagenových doplňků. V obou případech bílkoviny rozloží na aminokyseliny, které pak použije k obnově tkání. Nemusí to být vždy syntéza dalšího kolagenu. Rozhodně však stačí získávat kolagen ze stravy, nemusíme si kupovat drahé doplňky, upozornila organizace Consumer Reports na základě rozhovorů s americkými vědci. Kolagen se nachází v mase, drůbeži, rybách, bílcích a želatině, stejně jako ve vývarech.

Názory na zvýšený příjem kolagenových přípravků se liší. Existuje mnoho subjektivních svědectví o jejich skvělém účinku, ale není dost vědeckých poznatků, které by to potvrzovaly. Výzkumy, které hovoří o pozitivních výsledcích užívání kolagenu, nemohou jednoznačně prokázat příčinnou souvislost mezi ním a zdravotním stavem. „Existují důkazy, že se kolagen vstřebává a že dochází ke zvýšení hladiny určitých aminokyselin, ale neexistují žádné přímé důkazy, že by užívání doplňku zvyšovalo obsah kolagenu v pokožce,“ říká lékařka Natasha Mesinkovska, odborná asistentka dermatologie na Kalifornské univerzitě.

Jsou kolagenové doplňky bezpečné? Kolagen v doplňcích stravy a potravinách obvykle pochází z kůže, šlach, kostí, chrupavek nebo jiných pojivových tkání krav, prasat, kuřat nebo ryb. Takzvaný veganský kolagen se vyrábí z geneticky modifikovaných kvasinek a bakterií, ale není dost důkazů o jeho srovnatelnosti s kolagenem živočišného původu.

Doplňky stravy nejsou léčiva, jejich složení a účinek nepodléhají přísným schvalovacím kritériím jako farmaceutické výrobky. Ve zvířecích kostech se mohou hromadit těžké kovy a toxiny, které pak přecházejí i do doplňků. Například nedávná analýza 28 produktů s kolagenem v rámci projektu Clean Label Project odhalila v 64 % vzorků arsen, ve třetině olovo a v 17 % kadmium. Ačkoli se většinou jednalo o nízké hladiny, nelze mluvit o bezpečném množství. Je totiž známo, že těžké kovy se v těle hromadí.

Většina studií ovšem nezjistila závažné nežádoucí účinky dodatečného příjmu kolagenu. Dokud ale nebudou přesvědčivější důkazy o prospěšnosti doplňků stravy nebo potravin obohacených o kolagen, nejlepším řešením je dbát na zdravý jídelníček s dostatečným množstvím bílkovin a nepřehánět opalování na slunci.