Srovnání: Proteinové tyčinky

Obsah březnového dTestu

Aktuální číslo časopisu dTest 3/2024 Obsah březnového dTestu

Sdílejte

Publikováno v časopise 6/2017

Proteinové tyčinky se mohou tvářit jako výrobky, které by ve „zdravém“ jídelníčku neměly chybět. Podívali jsme se proto, jak si porci zdraví představují jejich výrobci. Jednotní však příliš nejsou. Tyčinky jsou většinou plné cukru, případně náhradních sladidel nebo fruktózy a se zdravým stylem nemají mnoho společného.

tip dTestu

Proteinové tyčinky patří mezi vysoce průmyslově zpracované výrobky, jejichž dlouhodobou konzumaci nelze v rámci zdravého životního stylu doporučit. Často obsahují vysoké dávky cukru nebo umělá sladidla, nezřídka se s v nich vyskytují nevhodné tuky a přídatné látky. Mnohdy jde spíše o cukrovinku než o stravu vhodnou pro sportovce i nesportovce. I přesto mezi nimi najdete rozdíly. Použité suroviny u některých z nich jsou z pohledu zdraví poněkud rozpačité. Sem patří například částečně ztužené tuky, přidaná fruktóza, konzervanty a další přídatné látky. Pokud však není zbytí, mohou proteinové tyčinky posloužit pro rychlé zahnání hladu. Levnějším zdrojem bílkovin, navíc s minerálními látkami, však vždy budou přirozené potraviny jako například tvaroh, maso, vejce či luštěniny.

Možná jste se s nimi v supermarketu nebo drogerii setkali, možná jste o nich ještě neslyšeli. Tyčinky s vysokým podílem bílkovin (proteinu) prodávají také specializované prodejny a fitness centra, hojnost jich naleznete v internetových obchodech. Nezasvěcení je na první pohled nemusí odlišit od müsli tyčinek, které někdy vypadají podobně.

Výrobci pojímají různě jak marketing proteinových tyčinek, tak jejich legislativní zařazení. Jedni je mají za běžnou potravinu, jiní za doplněk stravy, další je označují za potravinu pro zvláštní výživu. V neposlední řadě odlišně vnímají samotný obsah a kvalitu proteinu nebo použití sladidel. To byl důvod, proč jsme nakoupili 33 proteinových tyčinek (vybírali jsme převážně čokoládové nebo ořechové) – a zjišťovali, jak se od sebe představy výrobců liší.

Kde hledat bílkoviny?

Vezměme to popořádku. Proteiny neboli bílkoviny jsou makroživiny, které mají v organismu nezastupitelnou roli (více se o makroživinách dočtete v příslušných boxech níže). Slouží ke stavbě a obnově pojivových tkání, buněčných membrán a svalových buněk nebo plní další funkce, například transportní či regulační, kdy tělo využívá bílkoviny k výrobě hemoglobinu nebo enzymů. Bílkoviny se v hojné míře přirozeně nacházejí v mase živočichů, vejcích, mléčných produktech, ale i v luštěninách nebo obilovinách. Jejich výhoda spočívá v tom, že jsou sytivé, k zahnání hladu je tedy bílkovin potřeba méně než například sacharidů.

Nedostatek bílkovin v jídelníčku není v našich zeměpisných šířkách příliš častý, objevuje se s podvýživou a nedostatečným energetickým příjmem. Typické příznaky chybějícího proteinu nesou například chudé africké děti s ochablým svalstvem a otoky vnitřních orgánů, které se projevují nafouklým bříškem.

Potřebujeme bílkoviny, nebo aminokyseliny?

Všechny bílkoviny jsou tvořeny kombinacemi 20 aminokyselin. Osm z nich – valin, leucin, izoleucin, fenylalanin, tryptofan, lysin, methionin a threonin – musí člověk přijímat v potravě. Ostatní aminokyseliny si lidské tělo dokáže vyrobit. Pro srovnání – pes potřebuje v krmivu přijímat deset nezbytných aminokyselin, kočka dokonce jedenáct.

„Je tedy logické, že pokud některé potraviny obsahují méně než těchto osm esenciálních aminokyselin, představují nekomplexní zdroje. Například v želatině zcela chybí tryptofan, rýže má málo lysinu a luštěninám s výjimkou sóji zase chybí methionin,“ říká Ing. Ivan Mach, CSc., prezident Aliance výživových poradců.

Řešením je zdroje bílkovin kombinovat, aby člověk dodal organismu spektrum nezbytných aminokyselin v potřebné šíři a tělo prospívalo. Nedostatek bílkovin se sice okamžitě neprojeví, v delším časovém horizontu však mohou přijít podrážděnost, úbytek svalů nebo oslabení imunity. Podle Ivana Macha lze esenciální aminokyseliny v kompletní sestavě najít například v sóje, ve směsi fazolí s rýží, tuňákovi, lososovi, quinoe (merlíku čilském), ve sladkých bramborách nebo vlašských ořeších.

Kolik za den?

Denní příjem bílkovin je předmětem nejrozličnějších doporučení. Jako u velké části doporučení týkajících se jídla, ani v případě optimálních proteinových dávek se odborníci úplně neshodují.

Jedna skupina doporučuje plošně konkrétní čísla odvislá od věku, pohlaví či váhy člověka. Sem patří instituce jako Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA), který vidí jako optimální konzumovat 0,83 gramu bílkovin na jeden kilogram tělesné hmotnosti denně, nebo Americké ministerstvo zemědělství (USDA), jež používá pro ženy a muže tabulky a podle jejich věku určuje ideální dávkování. Jiní, kteří odvíjejí svá doporučení pro příjem bílkovin od zkonzumované energie, pro ně stanovují rozmezí od 10 až do 35 % z denního příjmu energie.

Druhá skupina odborníků doporučuje vypočítávat potřebu bílkovin z takzvané čisté tělesné hmoty, což je hmotnost člověka zmenšená o hmotnost tělesného tuku. Takový údaj nejlépe vypovídá o fyzické aktivitě každého člověka a může lépe odvozovat jeho potřebu bílkovin.

Bílkoviny, téma sportovců

Celkem jednoznačná shoda panuje napříč doporučeními v tom, že existují skupiny lidí, které potřebují podíl bílkovin vyšší než běžná populace. Mezi ně patří ti, již se snaží hubnout. Zvýšením denního podílu proteinu, který přináší pocit uspokojení a sytosti dříve než tuky nebo cukry, dochází přirozeně k tomu, že tlouštíci začnou v tomto režimu jíst méně. Více bílkovin prospívá i lidem s vysokým krevním cukrem a metabolickými problémy. Další skupinou, které svědčí vyšší dávka, jsou senioři a chronicky nemocní. Takoví lidé často trpí úbytkem svalové hmoty a stravování s vyšším podílem proteinu je může ochránit před prohlubováním tohoto problému. Protože mají bílkoviny údajně stabilizační efekt na krevní cukr a lidé sužovaní velkým stresem mohou trpět jeho nerovnováhou, není od věci zvýšit dávky i u nich.

Možná nejuvědomělejší skupinou v souvislosti s bílkovinami jsou sportovci. Zejména ti, kteří své tělo významně zatěžují, je potřebují ke stavbě a obnově svalů, proto si na jejich přísun často dávají pozor. Jde zvlášť o vytrvalostní a silové sportovce, případně sportující adolescenty ve vývinu. Většině ostatních však k pokrytí bílkovinových potřeb stačí běžný jídelníček. Někteří sportovci ovšem nechtějí spoléhat na přirozené zdroje a sahají po rychlejších řešeních. Jedním z takových jsou i proteinové tyčinky.

Srovnání proteinových tyčinek

obsah vlákniny / soli (%) 1,07 / 0,5

energetická hodnota tyčinka / 100 g (kJ) 757 / 2163

datum spotřeby 1/6/2017

Naděje v šustivém obalu

Mohou vysoce průmyslově zpracované výrobky, které slibují koňskou dávku proteinu, nahradit běžné jídlo? Jaké jsou jejich přednosti, proč bychom si je měli kupovat? Pomohou někomu k něčemu? Co se v nich ukrývá a čím je to vykoupeno? Bílkoviny z jakých zdrojů obsahují?

Zvědavost nám nedala spát ani tentokrát, proto jsme se podívali, jaké odpovědi přinese analýza obalů proteinových tyčinek. Vybrali jsme několik hodnoticích kritérií a podle nich výrobky porovnali mezi sebou.

Kvalitní proteinové tyčinky by měly spotřebitelům poskytnout pestrý výběr bílkovin z různých zdrojů, komplexní sacharidy a kvalitní přírodní tuky. Nejčastěji se však setkávám s tím, že hlavním kritériem výběru bývá příchuť a hned na dalším místě je cena, ale jen málokdy to bývá složení,“ popisuje své zkušenosti Ivan Mach.

Co jsou makroživiny?

Tři hlavní živiny, kterými zajišťujeme svému tělu energii pro fungování, jsou tuky, bílkoviny a sacharidy, kterým se někdy zjednodušeně říká cukry. Všechny dohromady nesou označení makroživiny nebo makronutrienty. Lidé, kteří bojují s obezitou, by měli přehodnotit jejich poměr ve stravě.

Bílkoviny

Jsou nezbytné pro stavbu, obnovu a opravu tkání i pro fungování organismu. Doporučení výživářů, kolik by jich člověk měl přijmout, se liší. Pohybují se mezi 0,5 až 2 gramy na kilogram čisté tělesné hmoty v závislosti na tom, o jak fyzicky aktivního jedince se jedná. Čistá tělesná hmota představuje hmotnost těla, od které se odečte hmotnost tuku. Průměrně aktivní člověk se však s počítáním bílkovin trápit nemusí, protože je v běžné stravě pokryje například z masa, vajec, mléčných výrobků, obilovin či luštěnin.

Široká paleta bílkovin a kde je najít

Protein je hlavním důvodem, proč si proteinové tyčinky zákazníci kupují. Obsah a kvalita proteinu neboli bílkovin proto hrály největší roli i v našem srovnání. Tyčinky, které jsme do přehledu vybrali, obsahovaly až na výjimky od 20 do 50 gramů bílkovin ve 100 gramech. Padesátiprocentní podíl měly dva výrobky – Das gesunde Plus Sportness Eiweiss 50 % z drogerie dm a Power System Protein Big Block Double Chocolate. Ze všech nejméně měl dm/Das gesunde Plus Molke-Riegel (16 %).

Stogramových tyčinek je ovšem pomálu (narazili jsme pouze na jednu), proto jsme vzali v úvahu také skutečnost, kolika gramy jedna tyčinka reálně přispěje strávníkovi do jeho denního úhrnu bílkovin. I z tohoto pohledu nabízí nejvíce výše zmiňovaná Power System Protein Big Block Double Chocolate, ve které je podle obalu 50 gramů bílkovin.

Kvantita však není všechno. Jak jsme již zmiňovali, existují určité aminokyseliny, které člověk musí svému tělu dodávat ve stravě. Proto jsme sledovali šíři bílkovinových zdrojů, tedy kolik různých typů bílkovin (a aminokyselin) se ve výrobku nachází. „Čím pestřejší je jejich nabídka, tím je biologická hodnota jejich denní dávky vyšší,“ doplňuje Ivan Mach.

Narazili jsme celkem na devět různých zdrojů bílkovin, které výrobci na obalech uvádějí: mléko, syrovátka, sója, kolagen (želatina), hrách, rýže, obiloviny, vejce a přidané větvené aminokyseliny BCAA. Nejvíce jsme jich napočítali v jednom výrobku šest – šlo o tyčinku Finish First BSN Syntha-6 Edge. Většina ostatních výrobců v našem srovnání sáhla po dvou až čtyřech různých zdrojích. Na bílkoviny jediného původu jsme narazili u tyčinek značek Bombus a Chimpanzee, které vsadily na rýži, nebo Victory Endurance, jež načerpala bílkoviny z mléka.

Vstřebatelnost nebo biologická dostupnost je dalším znakem kvality bílkovin. Z tohoto pohledu jsou příznivější i dražší surovinou takové, které už jsou koncentrované a „předtrávené“, tudíž snadno vstřebatelné. Takového stavu se dosahuje chemicko-fyzikálními procesy, při kterých vznikají izoláty a hydrolyzáty bílkovin. Nejčastěji se lze setkat se syrovátkovými, sójovými nebo mléčnými. Použití izolátů či hydrolyzátů tyčinky v našem řazení zvýhodňovalo.

Celkově vyšel z hodnocení bílkovin nejlépe produkt Power System Protein Big Block Double Chocolate, který nabízí jak velkou koncentraci bílkovin a jejich velké množství v jedné porci, tak jejich relativně dobrou kvalitu. Špatně si ale v tomto ohledu nevedl ani druhý, již dříve zmiňovaný (a zhruba o polovinu levnější) dm/Das gesunde Plus Sportness Eiweiss 50 %, kterému v souboji o bílkovinové prvenství přitížila skutečnost, že je jeho hmotnost poloviční.

Sacharidy

Jde o cukry nebo škroby, které tělu slouží jako palivo. V těle se přeměňují na glukózu, která se okamžitě nebo v krátké době spálí, případně uloží na později v podobě tukových zásob. Pro fyzicky nepříliš aktivního člověka, který snědenému palivu nenachází odbyt, není důvod přijímat hodně sacharidů. Zvlášť vhodné je ignorovat cukrovinky, sirupy, průmyslově vyráběné snídaňové cereálie a obilné kaše, pečivo z bílé mouky všeho druhu, knedlíky, těstoviny, slazené nápoje. Naopak zeleninu a ovoce omezovat kvůli obsaženým sacharidům netřeba. Nadbytek sacharidů ve stravě západního člověka a sedavý způsob života má za následek epidemii obezity, diabetu 2. typu a další choroby.

Co je sladké, to chutná

Tyčinku však tvoří i další složky. Z makroživin obsahují často ještě tuky a sacharidy spolu s přídatnými látkami. I k těm jsme přihlíželi.

Zajímali jsme se o množství cukru, které můžeme z jedné tyčinky do těla načerpat. Čím více ho obal uváděl, tím níže si výrobek v našich očích stál. Cukry jako mono- a disacharidy představují zdroj rychlé energie potřebné před fyzickou zátěží. „V období mimo trénink se doporučuje přijímat minimum rychlých sacharidů, aby vyloučeného inzulínu, který podporuje ukládání tuků, bylo v krvi minimum,“ potvrzuje Ivan Mach. Jak je vidět z tabulky, existují i takové, kde cukr tvoří třetinu výrobku (dm/Das gesunde Plus Molke-Riegel, Aminostar Protein Star, Delicious Protein Bar Chocolate).

Obsah cukru mezi nutričními hodnotami může zahrnovat jak přirozeně se vyskytující cukr v surovinách (například v sušeném ovoci), tak cukr, který výrobce do tyčinky přisypal například proto, aby byla chutnější. Přidaný cukr uvedený v seznamu použitých ingrediencí jsme také považovali za přitěžující okolnost. Nalezli jsme jej uvedený na necelé polovině výrobků.

Osm tyčinek uvnitř skrývalo podle slov na etiketě přidanou fruktózu či fruktózový sirup. Fruktóza však není nic, co by člověk hledající zdravý životní styl toužil konzumovat. Fruktóza v organismu nezvyšuje krevní cukr a nevyvolává inzulínovou odezvu, zato podporuje chuť k jídlu. Ukládá se v játrech v podobě tuku a je jedním z hlavních podezřelých z rozvoje obezity a diabetu. Výzkumy na zvířatech ukazují, že fruktóza má vliv na zvyšování hladiny LDL a snižování HDL cholesterolu. U nás proto výrobky s přidanou fruktózou ztrácely body.

Lepší než cukr?

Způsob, jakým se lze teoreticky vypořádat s vysokou kalorickou hodnotou cukru a neztratit na sladké chuti, představují náhradní sladidla spolu se zmenšením porce tyčinky. Při studování obalů jsme narazili zejména na alkoholické cukry, jakými jsou například xylitol, maltitol nebo sorbitol. Na rozdíl od jiných umělých sladidel mají alkoholické cukry určitou kalorickou hodnotu a mohou se přirozeně vyskytovat například v ovoci. Ve výživové tabulce na obalu tyčinek občas můžete zjistit jejich množství v kolonce „polyoly“. V organismu se skoro nevstřebávají a mohou způsobovat průjmy, neboť na sebe v tlustém střevě vážou vodu. Fermentace alkoholických cukrů střevními bakteriemi může způsobovat plynatost a snižovat vstřebávání tuku.

Přítomnost alkoholických cukrů a steviolglykosidů jsme nepovažovali za tak velký prohřešek jako například použití sukralózy, protože se s nimi můžeme setkat i v přírodě. Syntetické sladidlo sukralózu, tedy náhradní sladidlo „bez kalorií“, uvádí 13 výrobků. Jde o schválené, povolené a bezpečné sladidlo, které nepůsobí projímavě. Některé průzkumy však naznačují, že požívání náhradních sladidel může být problematické. Rozpor mezi sladkou chutí a chybějícím příjmem energie totiž může vést ke snížení schopnosti organismu fyziologicky reagovat na sladké. Testování na hlodavcích pak ukázalo, že organismus má tendenci „chybějící“ energii nahnat další potravou.

Bylo by však chybou spojovat vyšší energetickou hodnotu tyčinky pouze s cukrem. Jak můžete vyčíst z tabulky, množství energie ve 100 gramech každé z nich, ať slazené sladidly, či cukry, je srovnatelné. V té nejkaloričtější (MaxSport) dokonce cukr vůbec nenajdete. Za nižšími energetickými hodnotami v tyčinkách pak stojí hlavně skutečnost, že je výrobce naporcoval na menší kousky.

Tuky

Tuky poskytují tělu nejvíce energie. V jednom gramu tuku je jí ukryto více než v gramu bílkovin a sacharidů dohromady. Konzumace správných tuků pomáhá fungování celého těla. Tuky v jídle přinášejí pocit dlouhotrvajícího nasycení. Lze je rozdělit na tuhé, nasycené (sádlo, máslo, kokosový a palmový tuk) a tekuté, nenasycené. Problém současné stravy běžného člověka je, že přijímá nadbytek olejů s prozánětlivými nenasycenými mastnými kyselinami omega-6 (slunečnicový, řepkový olej), zatímco těch s omega-3 (rybí tuk, lněný olej) se mu nedostává. Částečně ztuženým rostlinným tukům a transmastným kyselinám by se měl člověk usilující o dobré zdraví vyhýbat.

Tukem ku zdraví

Při výběru tyčinky dále není od věci zjišťovat, jaké obsahuje tuky. Ve většině vybraných jsme nalezli přidaný tuk, výjimku tvořily Extrifit Exxe, Iso Protein Bar a Bombus Raw Protein Bar. Za výhodu jsme považovali přidání kokosového tuku nebo másla, případně semen a ořechů u tyčinek, které se neprofilovaly jako ořechové. Kokosový tuk či máslo použili výrobci jen v osmi případech, 12 tyčinek počítalo s příspěvkem tuku ze semen či skořápkových plodů.

Ztrátu bodů naopak zaznamenali všichni, kteří použili částečně nebo plně ztužený tuk, přičemž více nám vadila první možnost. Stojí za tím dva důvody. Při výrobě částečně ztužených tuků mohou vznikat škodlivé transmastné kyseliny, a navíc snáz podléhají oxidaci, což má za následek vznik volných radikálů, které poškozují buňky.

Ve všech případech, kdy výrobci sáhli po ztuženém tuku, šlo o tuk palmový. Ten je ovšem sám o sobě tuhý a jeho ztužování tak představuje jen těžko pochopitelné další průmyslové zpracování.

Velké obalové rezervy

Všechny informace, podle kterých jsme tyčinky srovnávali, jsou k dispozici každému spotřebiteli na obalech. Občas je však nutné mít dobrý zrak či znalosti cizího jazyka. Narazili jsme totiž na české přelepky a etikety, které svou podobou nejenže nevyhovovaly legislativním předpisům, protože neměly například zvýrazněné alergeny nebo nespecifikovaly použitý rostlinný tuk, ale v některých případech dokonce tvrdily něco, co není pravda.

Příkladem může být tvrzení, že jde o zdravou svačinku. S přihlédnutím k povaze výrobku a obsaženým surovinám by se mělo se slovem „zdravý“ zacházet velmi obezřetně. Do zdravotních tvrzení navíc poměrně razantně zasahuje legislativa. Mezi jiná pochybení jsme řadili například problematické umístění data minimální trvanlivosti na obalu tyčinky uvnitř krabičky (MaxxWin Protein Bar), neodpovídající překlad do češtiny (Finish First BSN Syntha-6 Edge), rozpory mezi údaji na původním obalu a informacemi na české přelepce (Victory Endurance Recovery Bar 32 % Whey Protein) či uvádění data minimální trvanlivosti v americkém formátu, tedy obráceně, což může mít zásadní vliv na včasnou konzumaci. Více se o obalech a problematice označování dočtete v boxu níže.

Chyby v označování

Kontrola správnosti etiket je nedílnou součástí každého našeho potravinového testu a srovnání. Nějaká drobná nedokonalost se najde vždy, ovšem obaly proteinových tyčinek obsahovaly tolik nejrůznějších nedostatků, že stojí za to věnovat se jim trochu detailněji.

Nejčastější věcnou chybou bylo nezvýraznění alergenních složek. Zdrojem dalších chyb a nedorozumění je nejspíše fakt, že výrobci tyčinek zřejmě původně nepočítali s jejich prodejem v České republice. Soudíme tak podle toho, že na jejich obalech chyběly jakékoliv české texty.

Roli autora povinných údajů převzali distributoři prodávající dané výrobky českým zákazníkům. Všichni využili shodný postup a zboží vybavili samolepicím štítkem s českým textem. Předpisy takové řešení nezakazují, ale prakticky jsou dodatečné etikety vždy rizikovější než pevný text v češtině na samotném obalu. Nabízí se totiž hned několik možností, jak chybovat.

Hned první může vzniknout nesprávnou volbou místa k nalepení štítku. Ten by neměl zakrývat datum trvanlivosti na původním obalu. Na takový problém jsme narazili u tyčinky Quest Bar, kde bylo datum nejen přelepené, ale navíc uvedené v americkém formátu měsíc/den/rok, který je u nás nepřípustný. Navíc můžeme dodat, že v době našeho nákupu byla tyčinka již prošlá, což je ovšem zase pochybení prodejce.

Čitelnost na prvním místě

Pokud jde o zákonné povinnosti, nedává legislativa dolepeným štítkům žádné úlevy. Shrneme-li si základní požadavky, tak etiketa musí na výrobku pevně držet, zákazníkovi musejí být v češtině k dispozici všechny povinné údaje, texty nesmějí klamat zákazníky svou nepravdivostí či nejednoznačností a všechny údaje musejí být dobře čitelné. Požadavků je celá kopa. Zastavme se u čitelnosti, s níž měla řada proteinových tyčinek problém.

Černobílé samolepicí štítky nemívají potíže s kontrastem, ale někdy vznikají problémy s velikostí písma. Nařízení č. 1169/2011 předepisuje písmu konkrétní rozměry, které se odvíjejí od velikosti obalu, nikoliv samotného štítku. I bez přesného měřidla jsme si všimli, že několik štítků na proteinových tyčinkách mělo písmo nápadně malé.

Dalším kamenem úrazu je smazávání textu, ačkoliv jeho nesmazatelnost je jedním z výslovných požadavků legislativy. Z několika štítků, například u výrobku R-Bar protein nebo Power system, se v důsledku manipulace s výrobky stírala barva tak, že některá písmena či dokonce slova bylo nutné domýšlet.

Dlužno dodat, že trable s čitelností se týkaly i originálních obalů. Ve všech případech šlo o problémy s kontrastem způsobenými především použitím kovově lesklých folií. Ukázkově špatným příkladem byl obal Protein bar značky Maxi Vita, jehož tvůrce na jednom místě použil bílé písmo na stříbrném pozadí a kombinací stříbrného a bílého písma znesnadnil i čitelnost seznamu složek.

Překladatelský šum

Zarazila nás ovšem zejména četnost věcných chyb. Zákazník by měl logicky očekávat, že na etiketě nalezne český překlad informací z původního obalu. Tak tomu v řadě případů nebylo vinou buď špatného překladu, nebo kreativního přístupu distributora, který přidal informace navíc.

Většina překladatelských omylů spíše vyloudí úsměv na tváři. Například All Stars Muscle Protein Bar obsahoval „křupínky sójového proteinu z kakaovníku“ a třeba v tyčince značky Muscle Pharm měl být místo čokoládové hmoty „čokoládový likér“.

O něco horší situace nastává, když distributoři texty neautorizovaně rozšiřují. Nápadné to bylo u tyčinky značky Olimp, která měla být podle polského textu pouze tyčinkou s 31 % bílkovin. Český prodejce ji kromě toho povýšil na „zdravý dezert a jednorázovou náhražku jídla“, čímž původně obyčejnou potravinu zařadil do úplně jiné legislativní kategorie, navíc se pustil na tenký led zdravotních tvrzení.

Sladění not

Nesprávným překladem rozpory mezi původním obalem a českým štítkem teprve začaly. Například čísla v tabulce výživových údajů se lišila tak často, že jsme raději vždy vycházeli z původního zdroje.

Nicméně ne všechny rozpory byly v tomto případě dány nepozorností. Několik výrobků totiž bylo dovezeno z USA a americká nutriční tabulka na rozdíl od evropské neříká, kolik je živin ve 100 g výrobku, ale udává pouze množství v celé tyčince. V takovém případě pak musejí dovozci hodnoty živin vyloženě přepočítat do evropského formátu.

V některých případech hrají roli i rozdíly v názvosloví používaném v jednotlivých zemích. Příkladem může být voda. Ve většině evropských států se uvádí pouze slovo voda, v českém označení se často setkáte s upřesňujícím označením pitná voda.

Přijmeme ladiče, zn. ihned

Asi nejdál došla v rozporuplnosti tyčinka značky Finish First. Český seznam složek uváděl přes 60 ingrediencí, původní etiketa si vystačila s polovinou. Český zákazník je tak upozorňován i na přítomnost složek, které americký obal vůbec neuvádí, například azobarviva či acesulfam.

Nejednoznačnost údajů je zásadním prohřeškem, byť ji často odhalí jen ten, kdo ovládá cizí jazyk a má zkušenosti se čtením etiket. Při našem srovnávání obsahu soli v sušenkách jsme se však setkali i s vysloveně zavádějící situací, kdy na jednom výrobku byly dva odlišné texty v češtině. Takový případ je hrubým porušením základních pravidel označování. Pokud takovou potravinu potkáte, řiďte se raději textem na dolepeném štítku. Pravděpodobně jím výrobce musel narychlo reagovat na změnu výrobku nebo na chybu v původním označení.

Diskuze

• Robo B. 1.2.2018 16:49

Zero Bar 1. miesto??? A co tam v nej hladaju hluposti ako karagénan=rakovina, sorban draselný=DNA toxin, DL-alfa-tokoferylacetát=rakovina prostaty. Vyzera to tak, ze výrobcovia, ale aj ludia co to testuju maju medzery vo vedomostiach.

• Irena Z. 24.9.2017 07:14

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na kvalitu proteinových tyčinek od firmy VICTUS. Předem děkuji za odpověď.Irena

• Redakce dTest 28.8.2017 15:31

Kriteria, podle kterých jsme tyčinky vyhodnocovali, jsou popsány v textu a zobrazeny v tabulce. Vybírali jsme pouze takové, které výrobci sami jako proteinové označují. Skutečnost, že se vyhodnocení některým výrobcům nelíbí, nic nemění na tom, že proteinové tyčinky nejspíš nikdy nebudou optimální potravinou k pravidelné konzumaci, protože většinou buď obsahují vysoké dávky cukru, případně přidanou fruktózu, anebo umělá sladidla, z čehož ani jedno nelze považovat za prospěšné. Také se v nich nezřídka nacházejí konzervanty či částečně ztužené nebo ztužené tuky.

Ve složitých recepturách se skoro vždy najdou složky, které nějakým způsobem hrají v neprospěch výrobku. Z pohledu bílkovin jsme hodnotili šíři spektra aminokyselin, které tyto výrobky poskytují v závislosti na zdrojích uváděných bílkovin, a použití izolátů, což jsou čistší, koncentrovanější formy bílkovin. Právě proto, že jsme nehodnotili pouze samotné bílkoviny ale i další složky, které je provázejí, dopadly tyčinky tak, jak uvádíme. Jak se také dočtete v textu, naše hodnocení vycházelo ze spolupráce s odborníkem na výživu sportovců.

• E. D. 28.8.2017 13:20

Proto je nejlepší udělat si proteinové tyčinky svoje doma. Člověk ví, co si do nich dá a jsou vždy výborné. Já dělám proteinové tyčinky z ovesných vloček, přidávám tam goji, kustovnici, kakaové boby, různé další sušené ovoce a oříšky a hlavně tam přidám Sunwarrior protein (buď čokoládový nebo vanilkový) z tudma: https://www.vitalvibe.eu/cs/prirodni-proteiny/79-protein-blend-bio-vanilkovy-sunwarrior.html Díky tomu jsou ty tyčinky chuťově luxusní a plné bílkovin. Dělávám i různé kuličky z oříšků, kokosového nektaru a tam dávám často čokoládový protein: https://www.vitalvibe.eu/cs/prirodni-proteiny/619-protein-plus-bio-cokoladovy-sunwarrior.html Zkuste, je to fakt jednoduché, výživné, výborné a levnější než kupované. ;-)

• Popo B. 5.8.2017 10:15

Ja bych v tomhle (a vsech dalsich testech) uvital jeste jednu polozku: obsahuje/neobsahuje tycinka palmovy olej?
    Kdyz obsahuje tak to nekoupim at ma treba 90 % bilkovin...

• name s. 17.8.2017 16:50

Od ceho je obal?

• Michal P. 17.7.2017 12:47

Jestli na to abyste zjistili tohle potrebujete dtest tak nevim jestli mam brecet, nebo se smat.
    Vsechno to najdete napsany vzadu tak se na to obcas kouknete.
    Nikdo z Vas nema takovej rezim, abyste museli jist tyhle prefabrikaty, planujte si poradne beznou stravu, prudky sacharidy doplnujte jenom z ovoce (jabko, nebo banan) a vybodnete se na vsechny magicky tycinky i prasky v plechovkach.

Tyhle veci obsahujou jenom "lacinou" prefabrikovanou nahrazku vseho co je v komplexnich potravinach a nic navic, vsechno je jenom marketing.

Kdyby obsahovaly neco navic, musi to bejt prodavany na predpis jako lecivo a ne jako doplnek stravy.
    (viz kauzy statniho ustavy leciv o nepovolenych latkach v doplncich)

• S K. 9.8.2017 08:48

Napadlo vas treba, ze jsou situace, kdy bezna strava konzumovat nejde?

• Milan V. 19.9.2017 08:31

Třeba v našich restauracích

• Robert P. 30.6.2017 21:44

To opravdu myslíte vážně? Tohle sestavoval odborník, který četl složení, zná výživové hodnoty a využitelnost různých zdrojů bílkovin? Nezlobte se na mě, dTest respektuji, ale tady jste úplně mimo!

• Bali t. 17.6.2017 09:43

No tak tohle je hodně,ale hodně velký ústřel:) tyčinka co vyhrála-ok do první desítky bych jí dal,ale aby před prom-in,quest bar a iso od extrifitu byly nutrendky-fruktozo-glukozovy sirup,x-zdrojů bílkovin,složení defakto jako tatranka..to je výsměch,ale co se mega povedlo-tyčinka od aminostaru-to snad nemyslíte vážně :D to at si člověk raději dá Milu zají to Milkou a bude mu líp :D to samé tyčinky s Dm-super high protein-ale je to složeno z více zdrojů-všude kde dají sojový izolát,nebo mléčný izolát-jsou to ty levnější a nekvalitnější varianty-izolát syrovátky je prostě top..achjo..

• Robert P. 30.6.2017 21:42

• Pavel K. 15.6.2017 22:20

Super článek. Napsáno velmi pěkně a výstižně. Již mnohokrát jsem si koupil proteinovou tyčinku a až doma jsem zjistil, že ač byl název tyčinky Protein Bar, tak v ní převažovaly jednoduché cukry. Od té doby si čtu etikety pečlivě. Zrovna tak znám spoustu lidí, co si koupí proteinovou tyčinku v domění, že budou žít zdravě, nicméně v ní místo cukru byla zase nezdravá sladidla... Takže je lepší si připravovat kvalitní jídlo doma a tyčinky využívat opravdu jen v krajních případech.

• Michal K. 16.6.2017 15:55

Super clanek? Vzdyt je to absolutni napsany nesmyl amaterama, kteří nevedi o slozeni, vyrobe a surovinach vubec nic!!!. Pokud vy ctete etikety a zajimate se o slozeni, tak i Vam musi byt tento zebricek doslova k smichu.

• Antonín Z. 19.9.2017 08:29

Já složení čtu. A článek je OK. Chce to klid a méně vykřičníků Vy bojovníku za tyhle energo-bomby, jinak by to s Vámi mohlo seknout.

• Vlado T. 15.6.2017 11:11

Páni, a aký je výsledok? Porovnali ste neporovnateľné, sacharidové, energetické s raw a proteínovými .. no porovnanie nič nehovorí, ale poradie by som rád videl ... kde je ?

• Petr S. 15.6.2017 08:56